W ramach Europejskiej Nocy Muzeów zorganizowano wieczór autorski z prof. Lechem Lechowiczem, autorem kompendium wiedzy jakim jest „Historia fotografii”. Ceniony fotograf i poważany wykładowca m.in. słynnej łódzkiej szkoły filmowej, dawny kustosz w Dziale Fotografii i Technik Wizualnych Muzeum Sztuki w Łodzi. Jesienią 2014 roku wydał pierwszą część powszechnej historii fotografii, obejmującą okres między rokiem 1839 a 1939.

Publikacja stanowi pierwszą część powszechnej historii fotografii, obejmującą okres między rokiem 1839 a 1939. Zawiera ona historyczny opis ewolucji fotografii jako elementu kultury wizualnej, skupiający się głównie na przedstawieniu artystycznej ewolucji fotografii uwzględniającej wzajemne relacje fotografii i sztuk pięknych, ich wpływu na fotografię oraz wpływu fotografii na sztuki piękne. Przedstawienie artystycznej ewolucji fotografii dotyczy nie tylko rekonstrukcji przemian formy i treści. Uzupełnia ją prezentacja ewolucji refleksji teoretycznej towarzyszącej tym przemianom reprezentowana wieloma cytatami z tekstów źródłowy, w większości przypadków nie publikowanych w języku polskim. Historyczny opis ukazując miejsce i znaczenie fotografii w kulturze artystycznej omawianego okresu odnosi się także do jej szerokokulturowego obiegu wynikające z innych niż tylko artystyczne funkcji: fotografii jako dokumentu, jako narzędzia nauki i edukacji czy jako obrazu funkcjonującego w obiegu prywatnym. Tekst ilustrowany jest blisko kilkuset reprodukcjami, które pozwalają pełniej przedstawić czytelnikowi ewolucję obrazowania samej fotografii w różnych obszarach jej zastosowań oraz jej wpływ na obrazowanie w ogóle, a także na przemiany w świadomości wizualnej homophotographicusa, czyli człowieka epoki fotograficznej.

Lech Lechowicz  – urodzony w roku 1952, w Łodzi. Wieloletni kurator zbiorów fotograficznych Muzeum Sztuki w Łodzi, historyk mediów. Od roku 1978 jest członkiem Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Obecnie zajmuje się historią i teorią fotografii, a także filmem, video i technikami cyfrowymi. Autor kilkudziesięciu prac, artykułów, recenzji i tekstów krytycznych w katalogach wystaw dotyczących problemów sztuki nowoczesnej XX wieku, szczególnie wzajemnych relacji między tradycyjnymi dyscyplinami artystycznymi a nowymi mediami (m.in. autor publikacji: Fotoeseje. Teksty o fotografii polskiej/2010 oraz Historii fotografii 1839 – 1939, cz. I/2012). Wykładowca PWSFTviT w Łodzi.