Pytanie: Co jest przedmiotem tego wszystkiego? Odpowiedź: Nie ma przedmiotu — Julia Hartwig, Błyski

Historia rodzinnej kolekcji fotografii Joanny i Krzysztofa Madelskich rozpoczęła się prawie dekadę temu i stale ewoluuje. Jest różnorodna tak pod względem techniki jak i estetyki. Wybory fotografii podporządkowane zostały tematyce płci społecznej (gender), a zatem celem kolekcji jest wywołać refleksję na temat szeroko pojmowanej tożsamości kobiet. Porusza więc problemy dotyczące: funkcjonowania kobiet w życiu społecznym i politycznym, istniejących stereotypów, ale także identyfikacji swojej płci (fizycznej i społecznej), przemijania czasu oraz wyzwolenia - równouprawnienia kontra poszukiwania opieki i bezpieczeństwa.

W zbiorze obok dzieł wybitnych polskich artystów takiego formatu jak Jan Bułhak czy Jerzy Benedykt Dorys znajdują się prace eksperymentatorów takich jak Jerzy Lewczyński czy Paweł Pierściński, które między innymi prezentujemy na wystawie "Dawna, Nowoczesna, Pogrobowa".

- fragment tekstu kuratorskiego Ariany Hekmat

Wśród kolekcjonerów przyjęło się klasyfikować odbitki ze względu na okres w jakim zostały wykonane. Dawne (vintage) są odbitki wykonane przez artystę zaraz po naświetleniu negatywu, w czasie, gdy fotograf pracuje nad cyklem lub serią zdjęć. Nowoczesne (modern) są odbitki późniejsze, wykonane przez autora z oryginalnego negatywu po latach, dekadach od wykonania zdjęcia. Pogrobowe (posthumous), no cóż, wykonywane są już przez spadkobierców lub osoby posiadające prawa do spuścizny po artyście (stąd bywają nazywane „estate prints”). Wystawa na Vintage Photo Festival jest okazją, by przyjrzeć się klasycznym odbitkom ciemniowym wykonanym przez mistrzów polskiej fotografii właśnie biorąc pod uwagę to podstawowe, lecz przecież wcale nieoczywiste kryterium. Co i rusz fotografia płata figle artystom, galerzystom i kolekcjonerom, którzy polując na dawne odbitki trafiają też na nowoczesne i skazani bywają na pogrobowe (co chyba lepiej brzmi, mimo wszystko, niż „pośmiertne”).

— fragment tekstu kuratorskiego Adama Mazura

Wystawa została zorganizowana w ramach IV Vintage Photo Festival